Vítej každý nový příchozí. I Ty.

„“ Zobrazit celý citát »

Karlismus

Tetín-Hájek – 1. etapa Via Ludmily 1

Kudy a co k vidění a navštívení

01.c
Začátek etapy je před vlakovým nádražím v Berouně (1), kde poutník, pokud přijel vlakem, odbočí doleva a za mostem přes železniční trať se napojí na Stezku Sv. Ludmila vedoucí do obce Tetín, původně Tetínské hradiště, jeden z opěrných bodů soustavy hradišť, která obklopovala přemyslovský stát ve středních Čechách a jeho počátky jsou nejčastěji kladeny na přelom 9. a 10. století. V roce 921 byla na toto hradišti zavražděna Svatá Ludmila a od těch dob byl  Tetín byl znám ze svatoludmilských a svatováclavských legend. Patrně od poloviny 10. století význam hradiště klesal a dnes je jeho areál spolu se zbytky tetínského hradu chráněn jako kulturní památka České republiky.

02.
Tetín – na náměstí 9. května stojí jednak Tetínský zámek a vlevo od něj Tetínské muzeum. Kolem něj se poutník vydá ke kostelu sv. Jana Nepomuckého s hrobkou rodu Vojáčků, letitých majitelů místního zámku. Trasa dále pokračuje pěšky ke zřícenině hradu Tetín se znamenitými výhledy na řeku Berounku. V okolí jsou Tetínské skály, jeskyně, vyhlídky, Tetínský vodopád, vrch Dalimil. Při návratu do vsi Hradební ulicí si lze odpočinout v komunitním centru Sdružení sv. Ludmily na Tetíně, které sídlí v bývalé faře. Poté ho už čekají dva zbývající kostely z celkových tří v Tetíně – kostel sv. Ludmily a kostel sv. Kateřiny.

03.
Poté zpět na tetínské náměstí a po Cyklostezce sv. Ludmily do Srbska.

04.
Srbsko – přejet most přes Berounku a najet na cyklostezku Po stopách českých králů – směr Karlštejn.

05.
Karlštejn – za mostem přes Berounku odbočit doleva na Karlštejn – naučnou stezkou (po zelené) slézt z kola a vést do kopce pěší zónou nahoru směrem ke hradu (11619), cestou je možné podle značek pokračovat v jízdě na kole. U restaurace U Adama se na silnici napojuje pěší cestu, kterou je možné odbočit k hradu, jinak stále po silnici (11619) vyjet z města směr Mořina (silnice je velmi málo frekventovaná, příjemná cesta lesem).

06.
Mořina – na návsi kostel sv. Stanislava. Z obce je možné jet po žluté k lomu Velká Amerika. Jinak vyjet z Mořiny silnicí 10122– za obcí se silnice rozdvojuje (11613) směr Kozolupy – návštěva lomu Velká Amerika a Mexiko (a zpět na cyklostezku 0013) nebo dál 10122 směr Trněný Újezd a Kuchař po cyklostezce 0013.

07.
Kuchař- projet obcí a odbočit z cyklostezky směrem (10120) Vysoký Újezd, po 1 km odbočit doprava na polní cestu a dojet do obce Mezouň.

08.
Tachlovice (10126) – projet obcí směr Krahulov.

09.
Krahulov – za železniční stanicí Nučice ulicí U zastávky a Pod Můstkem (10127), vjet na silnici l. třídy – ul. 5. května a ke kostelu Stětí sv. Jana Křtitele  a rovně po 101 ul. Lidická – podjet magistrálu – ul. Hořelická a odbočit do ul. Malá Strana (za rybníkem).

10.
Drahelčice – 50 metrů od konce ul. Malá Strana odbočit doleva do ul. Slunečná

11.
Ze Slunečné odbočit doprava – silnička mezi poli (pokračování ulice U Lípy) směr Úhonice.

12.
V Úhonicích přejet silnici Dušnická a pokračovat ul. Na Vlečce ke hřbitovu a napojit se na cyklostezku KO 1 k Hájku.

13.
Hájek – klášter františkánů.