Šlechtické citáty:
Navigace:
Kulturní mosty v Evropě. Česká a moravská šlechta po roce 1945
17. 4. 2022 | Jan Drocár |
Slavnostní vernisáž ve čtvrtek 21. dubna 2022 zahájila v Mnichově výstavu
Kulturní mosty
Česká a moravská šlechta po roce 1945
Výstava v Alfred Kubin-Galerie im Sudetendeutschen Haus (Hochstraße 8) trvala do 26. června 2022 a byla přístupná od pondělí do pátku od 10 do 18 hodin, ve čtvrtek bylo otevřeno až do 21 hodin. Výstavu pořádá Spolek Adalberta Stiftera /Adalbert Stifter Verein, které jí plánoval otevřít také v Düsseldorfu, Ústí nad Labem a v Praze.
![]() |
Slavnostní zahájení výstavy, při kterém promluvil Jaroslav kníže Lobkowicz. |
![]() |
Když někteří šlechtici z Čech a Moravy začali po roce 1945 stavět mosty přes politické, národní a společenské hranice, vycházelo jejich působení z kultury, lidskosti a křesťanské víry. Díky svým rodinným, evropským a křesťanským kontaktům a vedeni zděděným pocitem zodpovědnosti přispěli nakonec také oni ke změně politického režimu ve své vlasti v roce 1989.
Ausstellung Kulturelle Brücken Programm |
Plakát k výstavě a její program – v němčině |
Výstava vyzdvihuje život a úsilí těchto osobností: Johanna von Herzogenbergová, Karel Schwarzenberg, Pater Angelus Waldstein-Wartenberg OSB, Mikuláš Lobkowicz, František Schwarzenberg, Richard Belcredi, Ferdinand Kinsky, Daisy Waldstein-Wartenbergová, rodina Thůnů a další. Tomuto tématu se dosud věnovala ve výzkumu jen malá nebo témeř žádná pozornost, pravděpodobně i proto, že se obvykle odehrávalo mimo pozornost veřejnosti; navíc o něm mezitím může referovat už jen málo dobových svědků.
Kromě životopisů a činností jednotlivých osobností výstava ukazuje také souvislosti jejich působení, které vyplývají ze vztahu šlechty k majetku, kulturnímu dědictví, národu, ale i z křesťanského pohledu na svět. Na snímku z výstavy je vlevo Ferdinand Karel hrabě Kinský (*1907 † 1969) se svou chotí Henriettou rozenou hraběnkou z Ledebur-Wicheln (*1910 † 2002).
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Součástí výstavy je dokumentární snímek zachycující vzpomínky pamětníků. |
![]() |
![]() |
|
Elisabeth kněžna Lobkowiczová si prohlíží panel s Daisy Waldsteinovou. Při návštěvě Prahy u nich bydlívala. | Zástupci rodu Lobkowiczů. Zleva Erich a Johannes z mělnické větve a Jaroslav z křimické větve rodu. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Společnost Adalberta Stiftera spolupracuje s institucemi v Německu i v zahraničí.
![]() |
Erich princ Lobkowicz jako průvodce výstavou. Erich Lobkowicz se narodil roku 1955 jak druhý syn Mikuláše Lobkowicze. Jeho rodina je pevně spojena s českými zeměmi, on sám tam ale nikdy nežil. Svými krátkými texty a komentáři Vás provede výstavou a jejími tématy, která jsou i jemu blízká i vzdálená. |
Úvod: Čechy pro nás byly domovem naší rodiny, pohádková země plná zámků uprostřed Evropy. Křesťanská víra jako základ.
![]() |
![]() |
|
Peter Lobkowicz s manželkou
Helenou von Khevenhüller-Metsch. |
Otec Petera Erich Lobkowicz,
rodina pochází z mělnické větve rodu. |
Vysocí páni byli silně katoličtí a všechny přednosti jejich vyznání ovlivňovaly každodenní život a průběh roku. Což přetrvalo i v případě útěku, vyhnání a v exilu.
Katolická církev s v Čechách nikdy naplno nezbavila identifikace s Habsburky, což vysvětluje rozdílný vývoj mezi Čechami a Polskem. Církev v Polsku znamená národní povstání, církev v Čechách byla součástí státního aparátu.
Šlechta českých zemí v národním státě po roce 1918
Mezi válkami bylo Československo, stejně jako Čechy v Podunajské monarchii, velmi vyspělou zemí s velkým blahobytem, hrdou měšťanskou střední vrstvou, velmi vyspělou kulturou v literatuře a hudbě a šlechtou, která byla spjata s celou Evropou.
![]() |
Pater Angelus Waldstein OSB s otcem Karlem Arnoštem v den vysvěcení na kněze v roce 1956. |
Patriotismus anebo nacionalismus?
Můj otec byl vášnivý český nacionalista. Slovanské hnutí 19. století, obrození českého jazyka, česká hudba a kultura, to vše pro něj mělo velký význam a ovlivňovalo i nás, takže když jsme v devadesátých letech ocitli za hranicemi, zdáli se nám louky zelenější, lesy větší a města hezčí.
Odsun, exil nebo pronásledování
Mnozí členové velkých rodin zůstali v zemi a sdíleli s ostatními potlačování komunisty. Před komunismem byli v zemi velmi oblíbení.
Mikuláš Lobkowicz
Můj otec s sebou vždycky nosil aktovku, se svým pasem a dostatečnou hotovostí, aby mohl utéct, pokud by Rusové postoupili dál. Ze stejného důvod nikdy nechtěl vlastnit dům, a vlastně neměl vůbec žádný vztah k pomíjivým věcem tohoto světa. Ale ztrátu domova, jazykového společenství, přátel, mnohostranných kulturních a politických vztahů své rodiny v této zemi, tu nikdy zcela nepřekonal.
![]() |
Panel věnovaný Mikulášovi Lobkowiczovi. |
Richard Belcredi
Richard Belcredi k nám, když jsme byli mladí, v Mnichově často chodil na návštěvu. Kulaté postavy, většinou se smál, pro nás děti byl vždy vítaným hostem.
![]() |
Alain hrabě Belcredi (vpravo) a Leopold hrabě Deym. |
![]() |
Vlevo Thomas Thun, vpravo Alain Belcredi. |
![]() |
Otto Chmelík a Jan Němec ze Státního okresního archivu v Děčíně. |
![]() |
Friedrich hrabě Thun-Hohenstein je herec a režisér (jako herec je v Čechách znám např. ze seriálu Náhrdelník v hlavní roli s Libuší Šafránkovou). Stejné profese si vybral i jeho syn Maximilian. Foto: Adrienne hraběnka Korff-Schmising-Kerssenbrock. |
Ferdinand Kinsky
Ferdinand Kinský junior byl blízký příbuzný, světoběžník, který znal spoustu řečí, s rozkošnými dětmi a velmi milou ženou. V domě rodiny v Nizze jsem jednou jako šestnáctiletý strávil část letních prázdnin.
![]() |
![]() |
|
Sestrou uvedeného Ferdinanda Kinského juniora (*1934 † 2020) byla Elisabeth, která se vernisáže účastnila s manželem Ludwigem hrabětem Dohna-Schlobitten. Oba rodáci z Prahy, patřili mezi 7 dětí Františka Karla Kinského a jeho choti Henrietty rozené Ledebur-Wicheln. | Manžel Elisabeth Kinské se díky svému sňatku stal švagrem panujícího liechtensteinského knížete Hanse-Adama II., který měl od roku 1967 za manželku dalšího z potomků Františka Karla a Henrietty – Marii hraběnku Kinskou (*1940 † 2021), také narozenou v Praze. |
Karel Schwarzenberg
Můj otec, stejně tak jak Kari Schwarzenberg, pocházeli z pravdivě vskutku evropských rodin. Svatební politika vycházela historicky ze Španělska a Itálie přes Francii a Německo, takže nebyla v žádném případě omezena na Čechy. Železná opona pro ně představovala umělou překážku, za kterou lidé trpěli. Byli rozhodnuti udělat vše pro to, aby toto utrpení zmírnili.
![]() |
Nový začátek po roce 1989
Do Čech cestujeme v průběhu roku často, k radostným i smutným událostem. Český jazyk jsem se nenaučil a nikdy jsem tam nebydlel. Ale tolik členů mé rodiny se vrátilo domů, uměli jazyk anebo se jej naučili a mají zde dnes hluboké kořeny.
![]() |
Otto Chmelík a Jan Němec z Okresního archivu v Děčíně. |